Uważajmy z sacharozą!

Sacharoza to chemiczna nazwa związku, który my powszechnie znamy jako biały cukier. Ostatnimi laty dużo mówi się o tym, że sacharoza jest bardzo niebezpieczna dla zdrowia człowieka. Według badań, jej nadmiar w organizmie może powodować rozwój groźnych chorób, takich jak cukrzyca czy nowotwory poszczególnych narządów. Dlatego też, niezwykle ważne jest, aby uważać na cukier! Nie zapominajmy, że cukier to nie tylko białe kryształki, które kupujemy w sklepach w papierowych kilogramowych torbach. Cukier tak naprawdę jest wszędzie. Dodawany jest w bardzo dużych ilościach do napojów i wszelkich słodyczy, ponadto występuje również w takich artykułach, w których niekoniecznie byśmy się go spodziewali, na przykład w gotowych sałatkach, surówkach, sosach, itp.

Czy cukier rzeczywiście jest aż tak niezdrowy?

Zewsząd docierają do nas co dzień informacje, że cukier jest bardzo niekorzystny dla naszego organizmu. A tymczasem, nie do końca jest to prawda. Cukier spożywany w nieznacznych ilościach nie jest w stanie zrobić naszemu organizmowi niczego złego. Oczywiście, jeśli będziemy spożywali go tonami, odbije się to na naszym zdrowiu, ale jeśli posłodzimy sobie dwa razy dziennie herbatę łyżeczką cukru, do tego zjemy kawałek upieczonego przez nas z cukrem ciasta, nie będzie miało to większego wpływu. Jeśli zatem słyszymy w telewizji komunikaty, że cukier jest bardzo szkodliwy, a w gazetach czy internecie czytamy setny artykuł o tym, że cukier zabija, nie bierzmy tego zbyt serio. Nie trzeba od razu całkowicie eliminować cukru z diety, wystarczy zachować umiar.

Czy cukier jest niezdrowy?

Miłośnicy wszelkich słodyczy pewnie zastanawiają się, czy cukier rzeczywiście jest tak niezdrowy. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo owszem cukier jest szkodliwy, ale głównie wtedy kiedy spożywamy go za dużo. Może wtedy niekorzystnie oddziaływać na nasz organizm. Mogą pojawić się kłopoty z utrzymaniem odpowiedniej wagi ciała, czy problemy z zębami, gdyż bakterie cukrowe niszczą szkliwo zębów. Poza tym cukier w nadmiarze sprawia, że nasz organizm nie jest już tak odporny. Pojawiają się także niedobowy witaminy B1 i wszelkich ważnych dla zdrowia składników. Jednak jeśli używamy cukru z umiarem i nie objadamy się słodyczami możemy być spokojni. Nie musimy zupełnie rezygnować z cukru, wystarczy go ograniczyć.

Dlaczego należy ograniczać cukier w swej diecie?

Cukier spożywany w zbyt dużych ilościach może bardzo źle wpływać na nasze samopoczucie i stan organizmu – warto o tym pamiętać. Sklepy kuszą pysznymi ciastkami, ale trzeba mieć świadomość, że ich systematyczne jedzenie może doprowadzić nie tylko do wzrostu wagi, ale znacznie poważniejszych problemów. Przede wszystkim cukier niszczy szkliwo naszych zębów, bakterie cukrowe sprawiają, że stają się ona bardzo słabe i miękkie. Poza tym cukier w pewnym sensie kradnie nam witaminę B1 i wiele bardzo istotnych dla poprawnego funkcjonowania organizmu składników. Może też źle działać na funkcjonowanie układu pokarmowego. Nie każdy też wie, że cukier w nadmiarze osłabia odporność organizmu. Warto zainteresować się działaniem cukru i jego mniej słodkimi stronami.

Miód – konkurentem cukru

Myli się ten, kto sądzi, że cukier nie ma konkurencji. Ma on konkurenta i to całkiem poważnego w postaci miodu. Trudno przekonać do niego osoby, które absolutnie nie chcą rezygnować ze słodyczy, ale przecież miód jest także słodki, a dodatkowo wzbogaci nasz organizm w wiele cennych mikroelementów. Można nie tylko słodzić nim napoje, ale też używać do pieczenia ciast, czy spożywać z pieczywem. Zdaje się, że produkt ten jest przez wielu z nas niedoceniany. Tymczasem może zastąpić niezdrowy cukier, który spożywany w nadmiarze może źle wpływać na nasze zdrowie. Miód jest używany jako produkt leczniczy, co jest chyba jego najlepszą reklamą. Warto docenić jego smak oraz walory i przekonać się, że może zastąpić popularny, biały cukier.

Co może zastąpić cukier?

Cukier podobno pomaga nam poprawić humor. Być może jest w tym nieco prawdy, ale trzeba też wiedzieć, że jest to dość złudne. Dobry humor może szybko zniknąć, kiedy okaże się, że pojawiło się kilka dodatkowych kilogramów lub kiedy pojawią się problemy z zębami. Dobrym rozwiązaniem będzie, jeśli postaramy się ograniczyć spożywanie słodyczy i przekonamy się do czegoś, co jest alternatywą dla cukru, czyli do miodu. Jest to naturalny, zdrowy produkt, pełen mikroelementów i witamin. Posiada wiele zastosowań, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Może stanowić składnik ciastek i ciast, można dodać go do deserów, do herbaty, czy zjeść na śniadanie z chlebem. Ponadto zamiast sięgać po słodycze warto sięgnąć po zdrowe i pyszne suszone owoce.

Cukier – czym można go zastąpić?

W sklepach jest ogromny wybór słodyczy. Pyszne słodkie ciasteczka, kolorowe cukierki, czekoladowe batoniki – mało kto potrafi się im oprzeć. Jednak należy mieć na uwadze, że cukier, mimo, że jest tak pyszny, to jednak jest bardzo szkodliwy. Przede wszystkim niekorzystnie wpływa na stan naszych zębów i oczywiście na naszą wagę. Jednak spożywany w nadmiarze może też wywoływać różne choroby. Dobrze byłoby gdybyśmy przekonali się do czegoś co jest równie słodkie, ale za to zdrowsze – czyli do miodu. Można nim słodzić napoje, dodawać go do ciast, do deserów, jeść go wraz z pieczywem. Ma wiele zastosowań, a ponieważ jest naturalnym produktem jest zdrowy i dostarczy naszemu organizmowi wielu cennych substancji.

Miód jako zdrowszy odpowiednik cukru

Wydaje się, że słodycze, jak nic innego poprawiają nastrój. Może coś w tym jest i jeśli lubimy ciastka, wafle, czy batony, wcale nie musimy z nich rezygnować, jednak na pewno warto byłoby je nieco ograniczyć w swym menu. Cukier ma swoje dobre strony, ale ma także te gorsze. Wpływa źle na stan zębów, na układ pokarmowy, może nawet osłabiać naszą odporność. Dlatego warto pamiętać o tym, że cukier ma konkurenta w postaci miodu. Miód jest naturalnym produktem, a tym samym zdrowym, posiada witaminy i korzystne dla naszego zdrowia mikroelementy. Można smarować nim pieczywo dodawać do ciast, czy słodzić nim herbatę. Pamiętajmy, że słodycze to głównie puste kalorie, starajmy się je ograniczać, a na pewno wyjdzie nam to na zdrowie.

Co zamiast cukru?

Trudno zupełnie wyeliminować cukier, szczególnie jeśli ktoś przepada za słodyczami. Jednak na pewno trzeba go ograniczać w swej codziennej diecie i pamiętać, że spożywany w nadmiarze szkodzi, niekorzystnie wpływa na zęby, czy na układ pokarmowy. Nie zawsze pamiętamy o tym, że można go zastąpić miodem. Herbata posłodzona miodem smakuje równie smacznie, warto spróbować. Poza tym miód posiada wiele witamin, jest naturalnym produktem. Cukier zawierają także owoce i warzywa. Owszem ich zjedzenie, to nie to samo co zjedzenie kawałka ciasta, ale kiedy stopniowo będziemy ograniczali spożywanie słodyczy z czasem przekonamy się, że można zastąpić je innymi produktami, które są zdrowe i mają wiele cennych składników.

Zdrowszy odpowiednik cukru

Mnóstwo osób nie potrafi zrezygnować ze spożywania słodyczy, mimo, że wie jak niekorzystne działanie na organizm ma cukier. Warto jednak wiedzieć, że nie trzeba zupełnie rezygnować z cukru, można znaleźć go w innych produktach, a nie tylko w ciastkach i cukierkach. Cukier występuje przecież w warzywach i owocach, wiele osób uwielbia szczególnie owoce suszone, które są słodkie, ale nie zawierają tak niezdrowego cukru. Poza tym zapominamy o czymś, co jest również bardzo słodkie i z powodzeniem może zastąpić cukier, a mianowicie o miodzie. Jest on naturalnym produktem, dostarcza wielu ważnych mikroelementów. Warto się do niego przekonać i słodzić nim herbatę. Warto też w dzieciach wyrabiać zdrowe nawyki żywienia i uświadomić im, że nadmiar cukru może bardzo zaszkodzić.